APPI – Aikuisten perustaitojen osaamismerkkien pilotointi kansanopistoissa

Hankeaika

1.4.2025 – 30.9.2027

Tavoitteet

APPI- Aikuisten perustaitojen osaamismerkkien pilotointi kansanopistoissa –hankkeen tavoitteina on:

  • Vastata työelämän muutoksista aiheutuviin osaamistarpeisiin sekä osaamistason nostoon kehittämällä vapaan sivistystyön koulutuskentän osaamisperustaista koulutusta.
  • Tukea haavoittuvassa asemassa olevien ja koulutuksessa aliedustettujen ryhmien osallistumista jatkuvaan oppimiseen perustaitojen vahvistamisen sekä kehittyneen itseluottamuksen ja saatujen onnistumisen kokemusten kautta.
  • Vaikuttaa myönteisesti kohtaanto-ongelman ratkaisemiseen kehitettävällä laajalla valtakunnallisella ja paikallisella osaamisverkostoyhteistyöllä sekä parantaa koulutusten saavutettavuutta muodostamalla paikallisten osaamisverkostojen kanssa asiakasohjauspolkuja heikot perustaidot ja matalan koulutustason omaavien kohderyhmien saavuttamiseksi.
  • Luoda koulutusmateriaalia valittujen kansallisten perustaitojen osaamismerkkien (KAPOS-merkit) osaamisperustaisia koulutuksia varten ja varmistaa jatkuvuus osaamismerkkikoulutusten järjestämisessä kansanopistoissa hankkeen jälkeen.

Hanke kohdistuu erityisesti haavoittuvassa asemassa oleviin koulutuksessa aliedustettuihin henkilöihin, joilla on heikko koulutustausta. Kohderyhmää ovat työikäiset mm. nuoret, ja muut heikossa työmarkkina-asemassa olevat, kuten pitkäaikaistyöttömät, maahanmuuttajat, +55 vuotiaat sekä nuoret, jotka ovat työn ja koulutuksen välissä ja työssä olevat, joilla on heikot perustaidot ja joiden pysymistä työelämässä halutaan tukea. Kohderyhmänä on myös kansanopistojen opetus- ja ohjaushenkilöstö, joiden osaamismerkkikoulutusten järjestämiseen liittyvää osaamista hankkeella vahvistetaan.

Kansallisiin perustaitojen osaamismerkkeihin voit tutustua tarkemmin täällä.

Toimenpiteet

Hankkeen tavoitteisiin vastataan seuraavin toimenpitein ja työpaketein:

  • Kansanopistojen opetushenkilöstön osaamisen vahvistaminen osaamismerkkikoulutuksiin liittyen sekä hyvien käytäntöjen jakaminen.
  • Hakevan toiminnan kehittäminen paikallisissa osaamisverkostoissa sekä asiakasohjauspolkujen muodostaminen.
  • Kansallisten perustaitojen koulutuskokonaisuuksien kehittäminen opetussisältöjen, tekoäly-osaamismerkin ja kansanopistojen yhteisen toimintamallin luomisen sekä materiaalin saavutettavuuden ja selkeäkielisyyden varmistamisen kautta.
  • Valittujen KAPOS-osaamismerkkien käyttöönoton pilotointi:
    • Pilotti 1. Itsenäinen suorittamisen osaamispolulla
    • Pilotti 2. Ohjatun suorittamisen osaamispolulla
    • Pilotti 3. Aiemman osaamisen tunnistavalla osaamispolulla.

Tulokset

  • Kansanopiston opetushenkilöstön osaaminen vahvistuu osaamisperusteisuudesta sekä Kansallisten perustaitojen osaamismerkkien suorittamisesta.
  • Kansanopistoihin on kehittynyt valtakunnallinen yhteinen toimintamalli osaamismerkkien suorittamiseen.
  • Hankkeen aikana tietoisuus Kansallisista perustaitojen osaamismerkeistä on lisääntynyt ja on löytynyt väyliä, joita pitkin löydetään suorittamaan niitä
  • Osaamismerkkien suorittamiseen on syntynyt kolme vaihtoehtoista suorittamisen tapaa.

Verkostokumppanit

Peräpohjolan opisto (päätoteuttaja)

Alkio-Opisto

Kainuun opisto

Pohjois-Savon opisto

Rovala opisto

Hankkeen rahoittaja

Euroopan sosiaalirahasta ESR+

Lisätietoja

Katarina Simelius
Opettaja Järvenpää Katarina.Simelius@step.fi +358 406209356
Ritva Marjanen
Opettaja Pieksämäki Ritva.Marjanen@step.fi +358 407063723
Marianna Kultalahti
hankekoordinaattori Järvenpää Marianna.Kultalahti@step.fi +358 442990676
Laura Hartikainen
koulutuspäällikkö/ aikuisten perusopetus, kotoutumiskoulutus Järvenpää laura.hartikainen@step.fi 040 195 1393