Mitä saimme aikaan Strapetsi-hankkeessa?
Hankkeen tavoitteena oli kehittää ammatillisen koulutuksen johtamista yhdessä 81 oppilaitoksen kanssa, jatkohankkeessa on mukana 90 koulutuksen järjestäjää. Kehittämistyötä tapahtui neljässä eri kehittämiskokonaisuudessa. Me STEP-koulutuksessa olimme mukana Pedagogiikan ja asiakkuuksien johtamisen sekä Henkilöstön johtamisen kokonaisuuksissa. Parasta antia verkostohankkeessa olivat yhteiset koulutuspäivät, verkostoituminen ja yhteiset keskustelut sekä mahdollisuus omaan kehittämistyöhön.
Hankkeen aikana kehitimme erityisesti niitä asioita, joista olimme saaneet alle 4 keskiarvon valtakunnallisesta opiskelijapalautteesta (asteikko 1-5). Selkeytystyötä teimme esimerkiksi opiskelijoiden urasuunnitelmalomakkeella Wilmassa. Siihen liittyen uudistimme perustutkinnoissa pakollisen yhteisten tutkinnon osien kurssin: opiskelu- ja urasuunnitteluvalmiudet. Uudistamistyössä hyödynnettiin myös opinto-ohjaajilta ja opettajilta saatua palautetta ja ideoita. Uudistettu kurssi otetaan käyttöön v. 2025 aloittavilla perustutkinto-opiskelijoilla.
Lisäksi hankkeen aikana on selkeytetty yhteistä ohjeistusta kaikille opiskelemaan valituille opiskelijoille. Ohjeesta on tehty mahdollisimman saavutettava, mitään kirjautumista ja tunnuksia ei tarvita (perustutkinnot ja ammattitutkinnot).
Yhteistyöllä kohti pedagogista uudistumista
Opiskelijat, työelämäfoorumien jäsenet ja osa henkilöstöä osallistuivat Pedainno –STEPin pedagogisen asiakirjan päivitystyöhön. Strapetsi-hanke mahdollisti myös yhteisen työskentelyn hankeverkostossa, kun pedagogisen johtamisen eri tasojen ja vastuiden kuvauksen yhteydessä toimme verkostolle yhteiseen keskusteluun muokatun versiomme. Tulevana vuonna on tärkeää, että yhteiset uudistukset ja ajatukset juurtuvat STEP-koulutuksessa käytännön arkeen. Jokaisella on oma roolinsa pedagogiikan johtamisessa ja kehittymisessä.
Uudistuva työelämäyhteistyö – kohti tulevaisuuden ratkaisuja
Tärkeää kehittämistyötä on tehty työelämäyhteistyön kehittämisessä niin v. 2025 muodostuneiden työllisyysalueiden henkilöstön kuin työpaikkojen kanssa. Työelämäfoorumit ovat mm. osallistuneet tulevaisuustyöpajatyöskentelyyn, jossa pohdittiin Sitran ennakoinnin eläintarhatyöskentelyn avulla tulevaisuuden haasteita yhteisesti. Verkostossa on tutustuttu erilaisiin työelämäyhteistyön muotoihin ja lähdetty kehittämään STEP-koulutuksen työelämäyhteistyön mallia -keväällä 2025 kokeillaan uutta! Loppuvuodesta 2024 aloitettiin myös työelämäohjelman uudistustyö ja uusi ohjelmamme valmistuu talven 2025 aikana.
Laajempi kehittämistyö, joka pääsi vasta alkuun, on henkilöstön osaamisen kehittämisen rakenteen muodostaminen. Liikkeelle lähdettiin digitaalisen osaamisen kehittämisen polusta, jonka pohjatyönä Strapetsi-hankkeen aikana luotiin kyselylomake opetushenkilöstön digitaalisen osaamisen selvittämiseksi. Tavoite on muodostaa selkeä kuva osaamisesta ja tarjota sen perusteella tarvittavaa koulutusta. Kyselylomake antaa lisätukea kehityskeskusteluihin, kun keskustellaan tarkemmin yksilön digitaidoista.
Verkoston voima ja kestävä tulevaisuus
Hankkeen loppupuolella verkoston voima vahvistui ja lähdimme mukaan Suomen diakoniaopiston pyytämänä Tulevaisuuden ja visionäärisen johtamisen kehittämiskokonaisuudessa rakentuneeseen kasvatus- ja ohjausalan kestävyysakatemiatyöhön. Aika näyttää, millaiseksi yhteinen työ kestävyysasioiden parissa muodostuu.
Tuntuu hyvältä, kun hanke sai jatkoa ja pääsemme syventämään yhteistyötä verkostossa sekä juurruttamaan kehitettyä toimintaa arkeen yhdessä työtä tehden.
Strapetsi – strategisen pedagogisen toiminnan johtaminen 1.12.2023-31.12.2024 ja jatkohanke 31.5.2027 saakka. Lue lisää hankkeesta verkkosivuiltamme, hankkeen verkkosivuilta ja diaesityksestä.