Lähihoitajaksi opiskelu tarjoaa monipuolisia mahdollisuuksia työskennellä eri-ikäisten ja erilaisten ihmisten kanssa, tukien heidän kasvuaan ja kehitystään tai auttaen heitä kuntoutumaan. Haastattelimme kolmea burmalaista lähihoitajaopiskelijaamme heidän kokemuksistaan opiskelusta ja elämästä.
Ron Theinkhan kiinnostus biologiaan ja kemiaan on ollut vahva jo nuoresta iästä lähtien. Vaikka lääkärin ura tuntui houkuttelevalta, sen pitkät ja vaativat opinnot eivät sopineet hänen suunnitelmiinsa. Ron halusi löytää ammatin, jossa hän voisi työskennellä suoraan ihmisten kanssa ja tehdä merkityksellistä työtä.
Merry Nan on opiskellut sairaanhoitoalaa kotimaassaan ja hän haluaa jatkaa koulutustaan Suomessa. Hänen intohimonsa ihmisten auttamiseen ja halunsa tehdä merkityksellistä työtä ovat ohjanneet häntä opiskelemaan lähihoitajaksi.
Rose Aungin äiti on toiminut sairaanhoitajana, mikä on ollut suuri inspiraation lähde urapolkuja miettiessä. Rose halusi seurata äitinsä jalanjälkiä ja omistautua terveydenhuoltoalalle. Hän on kiinnostunut kehitysvammaisten kanssa työskentelystä.
Opiskelijat kertovat, että opiskelu on ollut haastavaa mutta palkitsevaa. Esimerkiksi suomen kielen opiskelu on ollut alkuun vaikeaa, mutta he ovat saaneet paljon tukea opettajiltaan. Opettajat ovat olleet joustavia ja auttaneet opiskelijoita räätälöimään opintosuunnitelmansa heidän tarpeidensa mukaan. Ammattiopinnoissa ryhmätyöt ja keskustelut ovat olleet tärkeässä osassa, ja opiskelijat ovat nauttineet näistä todella paljon.
STEP-ammattiopistossa opiskelun, työn ja vapaa-ajan yhdistäminen on sujunut myös erinomaisesti. Ron, Merry ja Rose ovat aktiivisesti osallistuneet erilaisiin urheilu- ja vapaa-ajan aktiviteetteihin, kuten uintiin, käsitöihin ja musiikkiin, mikä on auttanut heitä rentoutumaan ja pitämään yllä hyvää tasapainoa arjessaan. Työpaikoilla heidät on otettu lämpimästi vastaan, ja he ovat tunteneet itsensä arvostetuiksi osaksi työyhteisöä.
Työharjoittelut ja oppisopimusopiskelu ovat keskeisiä osia STEP-ammattiopiston lähihoitajakoulutusta, tarjoten opiskelijoille mahdollisuuden soveltaa oppimaansa käytännössä. Oppisopimusopiskelijana he ovat määräaikaisessa työsuhteessa ja opiskelevat tutkintoon työpaikalla käytännön työtehtäviä tekemällä sekä osallistuvat lähipäiviin HOKSissa sovitun mukaisesti.
Valmistumisen jälkeen Ron suunnittelee jatkavansa opintojaan sairaanhoitajaksi ja työskentelevänsä tehostetun vanhuspalvelun parissa. Merry haluaa myös jatkaa sairaanhoitajan opintoja ja työskennellä sairaalassa. Rose haluaa työskennellä kehitysvammaisten parissa ja mahdollisesti opiskella lisää musiikkiterapiaa tai sosiaalityötä. He kaikki korostavat, että koulutus on laajentanut heidän uramahdollisuuksiaan ja antanut välineet vaikuttaa positiivisesti ihmisten elämään.
Ronin, Merryn ja Rosen mukaan lähihoitajaopinnot sopivat erityisesti niille, jotka ovat kiinnostuneita työskentelemään ihmisten parissa ja haluavat tehdä merkityksellistä työtä.
“Jos sinulla on vahva halu auttaa muita, olet empaattinen ja omaat hyvät sosiaaliset taidot, lähihoitajan ammatti voi olla juuri sinulle. Lähihoitajan työ vaatii myös kykyä toimia erilaisissa tilanteissa ja ympäristöissä, joten joustavuus ja sopeutumiskyky ovat tärkeitä ominaisuuksia.”
STEP-ammattiopisto tarjoaa erinomaiset puitteet lähihoitajaopintoihin, erityisesti niille, joiden äidinkieli ei ole suomi. Koulutus yhdistää ammatillisen koulutuksen ja suomen kielen opetuksen, mikä auttaa opiskelijoita saavuttamaan tarvittavan kielitaidon ja ammatillisen osaamisen samanaikaisesti.
Koulutus kestää keskimäärin 2,5–3,5 vuotta ja sisältää lähiopetusta sekä työelämässä oppimista. Opiskelijoille laaditaan henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOKS), ja koulutus on maksutonta ja päätoimista.