STEP-koulutuksen uusi oppilaitosrakennus on valmistunut – avajaisia vietettiin tiistaina 26.9.2023

Tuusulanjärven rannalle, kulttuurimaisemaan on valmistunut STEP-koulutuksen uusi, puurakenteinen oppilaitosrakennus. Rakennuksen on suunnitellut arkkitehtitoimisto OOPEAA Office for Peripheral Architecture Oy, pääsuunnittelijana arkkitehti Anssi Lassila. Pääurakoitsijana toimi Arkta Rakennuskultti Oy. Rakennuksen materiaalina on käytetty kotimaista sahatavaraa. Rakennushanke aloitettiin huhtikuun alussa 2022 ja rakennuksen käyttöönotto oli elokuussa 2023. Rakennuksen kerrosala on 2 884 neliötä.

Uudessa rakennuksessa on monenlaisia pedagogisia tiloja, kuten hoitotyön opetus- ja simulaatiotilat, hius- ja kauneudenhoitoalan asiakas- ja opetustilat, taideluokka välineineen sekä liikuntatilat monitoimihalleineen. Rakennus tarjoaa opiskelijoille terveelliset ja viihtyisät tilat Tuusulanjärven rannalla.

”Olemme panostaneet erityisesti sosiaali- ja terveysalan sekä hius- ja kauneudenhoitoalan oppimisympäristöihin. Lähihoitajia tarvitaan työelämään lisää. Teemme työtä yhdessä työelämäkumppanien kanssa, edistämme alan veto- ja pitovoimaa. Uudisrakennuksen myötä meillä on nyt upouudet simulaatiotilat sekä Järvenpään että Pieksämäen kampuksilla. Haluamme, että lähihoitajakoulutuksessa opiskelijat saavat hankkia osaamista moderneissa oppimisympäristöissä”, kertoo STEP-koulutuksen rehtori Helena Ahonen.

Hoito-opin simulaatio-opetustila mahdollistaa digitaalisuutta hyödyntäen lähes autenttisen hoitotilanteen lähihoitajaopiskelijoille. Digitaalisuus mahdollistaa simulaatio-opetukseen osallistumisen myös muilta paikkakunnilta. Uudisrakennuksessa on tiloja myös kädentaitojen ja luovan ilmaisun opiskeluun sekä kuntosali. Hius- ja kaudenhoitoalan opetukselle on asiakastiloja, joissa osaamisen hankkiminen on mahdollista aidoissa asiakaspalvelutilanteissa.

Rakennuksessa on mm. 450 paikkainen monitoimitila, joka jaettavissa kolmeen osaan. Monitoimitilassa on nostettava näyttämö sekä äänentoisto- ja valaistusjärjestelmät. Aula ja monitoimitila ovat yhdistettävissä yhdeksi tilaksi. ”Rakennus itsessään jo huokuu sivistystä ja suomalaista kulttuuria. Se kutsuu ihmettelemään ja pysähtymään tiedon, taiteen ja kulttuurin äärelle”, Ahonen kertoo.

Yksi rakennuksen suunnittelun päätavoitteista oli puun käyttö, mikä sopii hyvin Tuusulanjärven kulttuurihistorialliseen maisemaan. ”Halusimme myös tehdä kestävän kehityksen mukaisen rakennuksen”, Kirkkopalvelut ry:n kiinteistöpäällikkö Antti Kervinen kiteyttää. Lähes 3000 neliön rakennuksen runko ja ulkoseinät ovat CLT-elementtejä, jotka eivät vaadi lisäeritystä. Ylä- ja välipohjiin käytettiin ulkoseiniä kevyempiä CLT-elementtejä. Näyttävät puuliitokset ja jykevät mastopilarit ja liimapuupalkit ovat näkyvillä rakennuksen korkeassa aulassa. Heti rakennuksen suunnittelun alusta lähtien alettiin tutkia uusiutuvia energiamuotoja ja laskelmissa päädyttiin maalämpöön.

Lähes 16 miljoonan euron investointi on merkittävä ponnistus Kirkkopalvelut ry:lle. STEP-koulutuksella on vankka asema valtakunnallisena toimijana osana suomalaista koulujärjestelmää. Uudisrakennus on panostus oppilaitoksen tulevaisuuteen. STEP-koulutuksella on monipuolinen asiakaskunta ja kampuksia Uudenmaan lisäksi viidessä maakunnassa ja 17 eri paikkakunnalla. Järvenpään kampuksen ammatillisesta koulutuksesta lähes 80 prosenttia on kasvatus- ja ohjausalan tai sosiaali- ja terveysalan tutkintoja. Uutena koulutuksena STEP-koulutus on aloittanut hius- ja kauneudenhoitosalan tutkintokoulutuksen järjestämisen. Kirkkopalvelujen ylläpitämä STEP-koulutus on ammattiopisto, kansanopisto ja opintokeskus ja järjestää myös aikuisten perusopetusta.

Helena Ahonen, rehtori
STEP-koulutus
p. 040 537 0999, helena.ahonen@step.fi

Read more: OOPEAA

STEP-koulutus on ammattiopisto, kansanopisto ja opintokeskus, joka kuuluu Kirkkopalvelut-konserniin. Oppilaitos tarjoaa ammatillista koulutusta vuosittain 3500 opiskelijalle, ja on kasvatus- ja ohjausalan suurin kouluttaja Suomessa. Kansanopistomme tarjoaa niin ammatillista täydennyskoulutusta kuin virkistäviä vapaa-ajankursseja tuhansille opiskelijoille vuosittain.

Kampukset sijaitsevat Järvenpäässä, Kaustisella, Lapualla, Pieksämäellä, Ruokolahdella ja Uudessakaarlepyyssä. Kampusalueiden ulkopuolella ammatillista koulutusta on tarjolla lisäksi 15 paikkakunnalla; esimerkiksi Helsingissä, Kuopiossa, Porissa, Kokkolassa, Tampereella, Espoossa, ja Kirkkonummella. Oppilaitoksen liikevaihto vuonna 2022 oli runsaat 24 miljoonaa euroa. Työntekijöitä on 220.