Lapsen pärjäävyyden tukeminen osana perheiden kohtaamisissa
Kenelle
Sosiaali-, terveys-, kasvatus- ja järjestöalan ammattilaiset, jotka työssään kohtaavat perheitä, joissa lapsen hyvinvointi voi vaarantua vanhemman tilanteen vuoksi.
Koulutuksen kuvaus
Koulutus vahvistaa ammattilaisten osaamista lapsen pärjäävyyden tukemisessa silloin, kun perheen arki muuttuu, vanhempi sairastaa tai elämä on muuten haastavaa. Koulutus tarjoaa tutkimustietoa, konkreettisia työvälineitä ja reflektointia oman työn kehittämiseksi.
Laajuus ja toteutusmuoto
- Laajuus: 28 tuntia
- 24 tuntia ohjattua opetusta
- 4 tuntia itsenäistä työskentelyä
- Toteutusmuoto: lähitapaamiset ja etäopiskelu yhdistettynä
- Menetelmät: teoriaosuudet, käytännön harjoitukset, pienryhmätyöskentely, reflektointi ja välitehtävät
Koulutuksen rakenne ja aikataulu
26.-27.1. klo 11.00-16.15 & 9.00-13.45 lähipäivät
9.3. klo 9.00-12.00 etätoteutus
13.4. klo 9.00-12.00 etätoteutus
11-12.5. klo 11.00-16.15 & 9.00-13.45 lähipäivät
6.1. & 11.5. lähipäivät alkavat lounaalla klo 11.00-11.45.
27.1. & 12.5. lähipäivät alkavat aamupalalla klo 8.30-9.00.
|
Vaihe |
Kesto |
Toteutus |
Sisältö |
|
Aloitusseminaari |
2 pv |
Lähi |
Miksi huomioida lasta, kun vanhemmalla on vaikeaa; tutkimustietoa; resilienssi ja lapsen näkökulma; toiminnallisia harjoituksia ja ryhmäpohdintaa |
|
Etätapaaminen 1 |
3 h |
Verkossa |
Menetelmiä ja työskentelyä lapsen pärjäävyyden tueksi |
|
Välitehtävä 1 |
n. 2 h |
Itsenäinen |
Reflektoi omaa työtä: miten lapsen näkökulma näkyy kohtaamisissa |
|
Etätapaaminen 2 |
3 h |
Verkossa |
Ryhmädynamiikka ja vertaisryhmät |
|
Välitehtävä 2 |
n. 2 h |
Itsenäinen |
Pohdi, miten lapsen / nuoren näkökulmaa voi vahvistaa omassa työssä |
|
Lopetusseminaari |
2 pv |
Lähi |
Palveluprosessien kehittäminen, lapsen huomioiminen kaikissa palveluissa ja toimintaympäristöissä: ideointi, oman oppimisen reflektointi |
|
|
|
|
|
Oppimistavoitteet
- ymmärtää lapsen pärjäävyyden ja resilienssin merkityksen
- tunnistaa riskitekijöitä ja suojaavia tekijöitä
- osaa huomioida lapsen näkökulman erilaisissa perheiden kohtaamisissa
- hallitsee toiminnallisia ja vuorovaikutuksellisia menetelmiä
- osaa soveltaa opittua omassa työssään ja organisaatiossaan
Työskentelymenetelmät
- Teoriaosuudet ja alustukset
- Toiminnalliset harjoitukset ja pariharjoitukset
- Pienryhmäkeskustelut ja vertaisoppiminen
- Itsenäiset välitehtävät ja reflektiot
Arviointi
Osallistuminen, välitehtävien suorittaminen ja oman oppimisen reflektointi.
Koulutuksesta annetaan todistus kaikille osallistujille, jotka suorittavat koulutuksen kokonaisuudessaan.
Kouluttaja
Bitta Söderblom, VTM, sosiaalityöntekijä ja -psykologi, varhaiskasvatuksen opettaja.
bitta.soderblom@kolumbus.fi p. 050 55 273 65
Bitta on kokenut kouluttaja, jolla on vahvaa osaamista osaaminen näyttöön perustuvien Lapset puheeksi- ja Toimiva lapsi ja perhe -menetelmien sekä Vertti-ryhmätoiminnan koulutuksista Suomessa ja ulkomailla. Työkokemusta on varhaiskasvatuksen opettajana, lastensuojelun sosiaalityöntekijänä, projektivastaavana sekä kehittäjäkoordinaattorina.
Nykyään Bitta toimii kokoaikaisesti itsenäisenä yrittäjänä, tarjoten koulutuksia, luentoja ja konsultointia lapsilähtöisillä työskentelytavoilla suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.
Hinta
- 129 euroa sisältäen koulutuksen ja ruokailut.
- 179 euroa sisältäen koulutuksen ja ruokailut sekä majoituksen.
Ilmoittautuminen
Ilmoittaudu viimeistään 12.1.2026.
Peruutusehdot ja hintojen lisätiedot - STEP-koulutus
Pidätämme oikeuden muutoksiin.