Pelillistä koulutusta työpaikkaohjaajille

Lokakuussa pääsimme pilotoimaan digitaalista pakopeliä yhdessä työelämäkumppaneidemme Tuusulan ja Järvenpään nuorisotyön osaajien kanssa. ”Kadonneen opiskelijan arvoituksen” ratkaiseminen kannusti jakamaan toimivia käytäntöjä työpaikalla opiskelijan ohjaamiseen liittyen kahden kunnan ja niiden eri toimipisteiden välillä.

Pakopelillistä koulutusta pilotoitiin kahdella ryhmällä. Tunnelma molemmilla koulutuskerroilla oli välitön ja keskustelua syntyi mukavasti. Nuorisotyön osaajat heittäytyivät rohkeasti toimintaan, eli pelaamaan. Pakopelin pelaaminen toteutui pienissä tiimeissä, jotka muodostettiin eri toimipisteiden toimijoista. Koulutus oli kahden tunnin mittainen tiiviiksi koottu paketti.

Koulutuksessa jokaisen osaaminen voitiin koota yhteiseksi osaamiseksi. Osaamisen lisääminen oli ryhmäprosessi, jossa jokaisella oli myös mahdollisuus itse hallita sitä, kuinka paljon oli valmis tuomaan omia kokemuksiaan ja osaamistaan yhteiseen käyttöön.

Pelillistäminen työpaikkaohjaajakoulutuksessa

”Koulutus oli toteutettu modernisti keskustelun ja pakopelin kautta, tykkäsin!”

Haasteeksi koulutuksen ja pakopelin vetäjälle nousi ihmisen luontainen taipumus kilpailuun. Taisi sana ”peli” nostaa joissakin tiimeissä kilpailuhenkisyyden esiin. Nopeus ei ollutkaan valttia tässä pelissä, kun tarkoituksena oli jakaa ja kehittää hyviä käytäntöjä opiskelijan ohjaamiseen työpaikalla. Miten pelistä saadaan eliminoitua pelaamisen kannalta useimmiten motivoiva elementti, eli kilpailullisuus? Onni onnettomuudessa, peli ei kuitenkaan kääntynyt itseään vastaan, vaan sen voitiin todeta myös tukevan osaamisen hankkimista. Pelatessa saattoi olla vähän hauskaakin…

Pelillisen koulutuksen päätteeksi osallistujat antoivat kokemuksensa perusteella palautetta koulutuksesta ja pakopelin pelaamisesta sekä tarjosivat kehitysideoita.

”Koulutus oli toteutettu modernisti keskustelun ja pakopelin kautta, tykkäsin!”

”Koulutuksen rakenne oli hyvä ja tapa aiheen käsittelyyn sopiva. Erittäin kiva kokonaisuus!”

”Kiitos, oli kiva kollegojen kanssa vaihtaa ajatuksia aiheesta, siitä on aina hyötyä käydä aihetta läpi ja keskustella avoimesti”

Kehitettävääkin löydettiin, ja siitä olemme kiitollisia! Tähän pilotoinnilla pyrittiinkin, että voisimme kehittää koulutuksestamme ja tuotteestamme entistäkin paremman – sellaisen, joka palvelee työelämää. Kiitos kaikista palautteista, kiitoksista ja kehitysideoista. Katsotaan mihin pelialustana käytettävä ThingLink (on muuten hyvä sovellus!) vielä taipuu. Erityisesti kehitettävää löytyi pelin sujuvoittamisessa: peliin sisällytettyjen linkkien avautuminen uudelle välilehdelle koettiin heikentävän käyttäjäkokemusta. Lisäksi pakopeliin sisältyvien videoihin toivottiin lisää äänenvoimakkuutta. Nyt on aika viilata nämä asiat kuntoon.

Kiitos heittäytymisestä avoimesti uuden äärelle ja yhdessä kehittämisestä opiskelijoiden, tulevien ammattilaisten, työpaikkaohjaajien, työelämän, opettajien, kouluttajien – kaikkien hyväksi! Kiitos Järvenpään ja Tuusulan nuorisotyö!

Yhteistyössä

Taina Heinikoski
työelämäasiantuntija
STEP-koulutus