Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuus oppilaitoksessa – mistä kaikesta se syntyy?
Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuslainsäädäntö velvoittaa oppilaitoksia laatimaan yhdessä opiskelijoiden kanssa toiminnallisen tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman. Toiminnallisuus tarkoittaa, että opiskelijoilta kysytään palautetta oppilaitoksen tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustilanteesta, tehdään tarvittavia toimenpiteitä ja arvioidaan yhdessä niiden toteutumista.
Oppilaitokset päivittävät säännöllisesti, vähintään kolmen vuoden välein, omaa tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmaansa. Päivittämiseen kuuluu se, että tehdään selvitys oppilaitoksen tasa-arvo- ja yhdenvertaisuus tilanteesta. STEP-koulutuksessa tehtiin kevään 2024 aikana sekä opiskelijoille (N=282) että henkilöstölle (N=96) kyselyt, joissa selvitettiin oppilaitoksen tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustilannetta. Saatujen vastausten perusteella on mietitty erilaisia kehittämistoimenpiteitä ja oltu myös tyytyväisiä hyviin tuloksiin. Kyselyyn vastanneista opiskelijoista 98 % piti STEP-koulutuksen yleistä ilmapiiriä hyvänä ja moninaisuutta tukevana ja 96 % ilmaisi voivansa olla turvallisin mielin oma itsensä opiskellessaan STEP-koulutuksessa.
Tietoisuus ja yhteinen työskentely tasa-arvoisemman toimintakulttuurin puolesta
Me ihmiset toimimme totutun toimintatavan mukaisesti ja oletamme helposti, että oma toimintatapa ja oppilaitoksen toimintakulttuuri ovat oikeudenmukaisia ja neutraaleja. Oman käyttäytymisen tunnistaminen vaatii tietoista keskittymistä siihen ja voi joskus olla itselle epämiellyttävääkin. On hienoa, että teemme yhdessä töitä tasa-arvoisemman ja yhdenvertaisemman toimintakulttuurin kehittämisessä. Vain tietoinen ja sitkeä työskentely tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden puolesta voi muuttaa toimintakulttuuria.
Empatiakyky ja muiden kuuntelu ovat avaimia tasa-arvoisen ja yhdenvertaisen ilmapiirin rakentamisessa.
Me kaikki teemme virheitä ja käyttäydymme välillä, tahtomattammekin, niin että joku saattaa pahoittaa mielensä. Tärkeää on taito ja halu pyytää anteeksi. Sekä vastapuolen osalta halu antaa anteeksi. Empatiakyky ja muiden kuuntelu ovat avaimia tasa-arvoisen ja yhdenvertaisen ilmapiirin rakentamisessa.
Häirintäyhdyshenkilöiden roolin vahvistaminen: Tukea ja apua epäasiallisen käytöksen kohtaamiseen kaikilla kampuksilla
Edellisen kerran, kun suunnitelma päivitettiin ja kyselyn tuloksia tarkasteltiin, nimettiin STEP-koulutuksen kaikille kampuksille häirintäyhdyshenkilöt (häsyt). Häirintäyhdyshenkilön tehtävänä on auttaa ja tukea opiskelijaa, kun hän kohtaa epäasiallista käytöstä ja toimintaa opintojensa aikana. Tavoite on ollut, että häsyt ovat opiskelijoille helposti lähestyttäviä ja heihin saa helposti yhteyden. Häsyjen toimintaa on tärkeä tehdä edelleen tunnetuksi kaikilla kampuksillamme niin opiskelijoiden kuin henkilökunnan osalta.
Tavoitteena turvallinen tila
Tällä kertaa tavoite on laatia yhdessä opiskelijoiden kanssa oppilaitoksen yhteiset turvallisemman tilan periaatteet. Meillä on jo käytössämme huoneentaulut: Häirinnän ja kiusaamisen nollatoleranssi, Turvallinen oppimisympäristö, Yhdenvertaisuus ja tasa-arvo sekä Yksilöllinen opintosuunnitelma. Yhdessä työskennellen yhteisömme muuttuu tasa-arvoisemmaksi!
Katja Virta
Laatupäällikkö
STEP-koulutus
Lue lisää häirintäyhdyshenkilöistä