Sosiaalinen kestävä kehitys – opiskelijan ääni kuuluu
STEP-koulutuksessa vahvistetaan joka päivä yhdessä sosiaalista kestävää kehitystä. Tässä blogissa kasvatus- ja ohjausalan opiskelijat, tulevat nuoriso- ja yhteisöohjaajat, kertovat käytännön esimerkkejä arjen teoista, joilla vahvistetaan yhteisöllisyyttä ja osallisuutta. Henkilöstön toimintaa ohjaa strategiamme, mitä kuvaa lyhyesti visiomme “Ihmistä varten – yhteiseksi hyväksi”, PedaInno – yhteinen pedagoginen strategiamme sekä sitoutumisemme YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin.
Millainen on sosiaalisesti kestävä amis?
Arjen teoissa näkyy oikeudenmukaisuus, jokaisen pitäminen arvokkaana, jokaisen arvostaminen omana itsenään, osallisuus ja yhdenvertaiset mahdollisuudet opintojen suorittamisessa. Opiskelijat korostivat haastattelussa säännöllistä osallisuuden vahvistamista, moninaisuuden näkemistä tiimin vahvuutena, tasa-arvon edistämistä ja ryhmähengen luomisen tukemista monenlaisin keinoin. Heille tärkeää on, että jokaisella opiskelijalla on oikeus tulla kohdatuksi juuri sellaisina kuin he ovat ja mahdollisuus vaikuttaa joka päivä omaan oppimiseensa. Haastatellut nuoriso- ja yhteisöohjaajaopiskelijat kertoivat, että tämä näkyy niin luokassa, tiimien työskentelyssä kuin opiskelijakunnan toiminnassa.
Hyvä ryhmähenki syntyy sen eteen työtä tekemällä
Niklas Aspelin ja Iisa Paavola kertovat, että osallisuus ja ryhmähenki syntyvät arjen teoista:
“Tekemällä paljon treenejä, joissa saa itse päättää aiheen ja tavan esittää sen muille esim. video, podcast tai leikki. Kaikki ihmiset otetaan todella hyvin omana itsenään,” Iisa kuvaa.
Niklas lisää: “Vahvistetaan kuulumista sekoittelemalla opiskelijoita eri ryhmiin, että he pääsevät tutustumaan toisiinsa ja muutenkin luokassa on eritäin tiivis kaveruus ja ryhmähenki.”
Ryhmähenki ja osallisuus eivät kuitenkaan synny itsestään, vaan sen eteen tehdä säännöllisesti töitä. Iisa kertoo: “Hyvää ryhmähenkeä tuetaan tiimivarikoilla, joihin koko tiimi osallistuu ja kysellään: ”Miten tiimillä menee? Mikä hyvin? Mikä huonosti?” Jos tiimillä menee huonosti, keksitään tapoja, että tiimillä menisi paremmin. Ryhmäytyminen on myös yksi vaihtoehto, jos tiimihenki ei meinaa sujua. Jos tiimillä menee hyvin, niin annetaan ja pohditaan tavoitteita, että tiimillä voisi mennä vielä paremmin.”
Niklas korostaa lisäksi, että “Koulussa myös ryhmähenkeä nostaa, että vanhemmat opiskelijat tukevat nuorempia opiskelijoita ja neuvovat asioissa. Myös opettajat tukevat paljon ryhmähenkeä, neuvovat ja antavat monipuolisia vaihtoehtoja asioihin.”
Opettaja tukee opiskelijoiden kehittymistä ammattilaisiksi
Opettaja/valmentaja Teemu Jäppinen Järvenpäästä korostaa, että päätökset tehdään yhdessä:
“Opiskelijayhteisössämme ei juurikaan tehdä päätöksiä ilman opiskelijoiden näkemystä. Yksinäisyyteen puututaan heti, ja moninaisuus on yhteisössämme sisäänkirjoitettua.”
Tiimioppiminen perustuu yhdessä tekemiseen ja ongelmanratkaisuun tiimissä. Opettajat rohkaisevat jokaista olemaan rohkeasti omia itsejään ja tarvittaessa opiskelijoita tuetaan yhteisillä ryhmäytymisharjoituksilla. Opiskelijat kohdataan päivittäin, jolloin keskustellaan opinnoista ja elämästä ja etsitään yhdessä opiskelijan kanssa kaikkia mahdollisia keinoja oppimisen ja koulussa olemisen helpottamiseksi, jos ne tuottavat haasteita.
Opiskelijakunnan rooli: yhteisöllisyys ja vaikuttaminen
Puheenjohtaja Noora-Emilia Hack Järvenpään kampukselta ja varapuheenjohtaja Roosa Rajamäki Lapuan kampukselta kertovat, että kaikki ovat tervetulleita opiskelijakuntatoimintaan.
“Turvallisemman tilan periaatteet ovat käytössä, ja tapahtumissa huomioidaan monikulttuurisuus. Kaikki halukkaat pääsevät mukaan toimintaan,” Noora-Emilia sanoo. STEP-koulutuksen opiskelijoista lähes 40 % oli vuonna 2024 muuta kuin suomea äidinkielenään puhuvia.
Roosa korostaa matalan kynnyksen osallistumismahdollisuutta, kun esim. mielipiteitä ja ideoita voi antaa Menti-kyselyn kautta. Opiskelijat voivat matalalla kynnyksellä antaa ideoita yhteisiin tapahtumiin ja juhliin.
Tällä hetkellä opiskelijakuntatoiminnassa on mukana opiskelijoita eri tutkinnoista, mikä monipuolistaa yhteistä tekemistä. Noora-Emilia summaa ajatuksiaan: “Ystäviä ja uusia kokemuksia saa, kun heittää ennakkoluulot pois ja lähtee tutustumaan opiskelukavereihinsa. Pidetään positiivinen lähestyminen opiskelukavereita ja henkilökuntaa kohtaan. Lisäksi tärkeä on tarttua niihin asioihin, jotka eivät ole hyvin esim. jos huomaa, että joku asia on väärin, ei hyväksy sitä vaan tekee töitä paremman ilmapiirin eteen.”
Yhdessä kohti parempaa
Sosiaalinen kestävä kehitys rakentuu STEP-koulutuksessa arjen jokapäiväisistä teoista: kuuntelemisesta, hyväksymisestä, yhdessä tekemisestä ja rohkeudesta olla oma itsensä.
Liity mukaan edistämään sosiaalista kestävää kehitystä ja laita hyvä kiertämään!
Katja Virta, laatupäällikkö